RSS

Persediaan Menghadapi UPSR

10 Jul

Tiga minggu lagi murid tahun enam akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Apakah persediaan anda sudah cukup untuk menghadapi peperiksaan penting yang bakal mengukur tahap kemampuan anda di sekolah rendah?

Pada masa ini, kebanyakan calon pasti sudah menduduki peperiksaan percubaan UPSR sama ada pada peringkat sekolah mahupun negeri.

Apakah keputusan yang telah diperoleh? Bagaimanakah prestasi anda? Adakah anda memperoleh keputusan terbaik seperti yang benar-benar ada idamkan?

Apapun keputusan yang telah diperoleh, jangan terlalu gembira atau bersedih. Masih ada masa untuk calon memperbaiki keputusan itu.

Peperiksaan percubaan adalah medan terbaik untuk mengukur tahap persediaan dan pemahaman calon dalam menjawab soalan aras UPSR sebenar.

Justeru sebaik memperoleh keputusan percubaan, calon masih ada sedikit masa untuk memperbaiki kelemahan dan memberi tumpuan penuh kepada mata pelajaran yang masih lemah.

Menurut guru tahun enam Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur, Cikgu Zamri Hashim, peperiksaan percubaan diadakan bertujuan memberi pendedahan awal mengenai konsep dan bentuk soalan yang akan disoal semasa peperiksaan sebenar.

Katanya, konsep soalan perlu dikuasai sepenuhnya kerana ramai murid hilang markah apabila menjawab soalan tanpa memahami apa yang dikehendaki oleh soalan.

“Biasanya, peperiksaan percubaan diadakan tiga minggu atau sebulan sebelum UPSR sebenar. Jarak masa antara kedua-dua peperiksaan itu memberi peluang murid memperbaiki diri.

“Bagaimanapun, jangan terlalu memaksa diri untuk melipatgandakan latihan dan mengulang kaji kerana ia tidak baik untuk kesihatan.

“Paling penting, murid perlu mendapat rehat yang cukup dan beri tumpuan kepada teknik menjawab soalan. Sekarang bukan masanya lagi untuk memaksa otak dengan membuat terlalu banyak latihan,” katanya.

Guru Sains itu berpendapat soalan yang dikemukakan dalam UPSR sebenar biasanya tidak sesukar soalan peperiksaan percubaan.

Malah, beliau berkata, skala gred pencapaian juga mungkin berbeza berbanding peperiksaan percubaan.

Blogged with the Flock Browser
 
 

34 responses to “Persediaan Menghadapi UPSR

  1. Farah Najihah Ithnin

    04/09/2008 at 6:05 am

    Salam,cikgu saya rasa tak sabar nak menduduki upsr tapi saya takut nak menghadapinya.Boleh tak cikgu menolong saya untuk mengatasi masalah ini?

     
    • nurul afiqah

      11/04/2010 at 3:26 am

      best!!!!!!!!!!!!!!!!!8)

       
    • Fara Fisyah

      07/03/2011 at 1:30 pm

      salam,kite akan berjaya percaya x….useha yg patut ada,jangan lebik……malaz….tu arr x akan berjaya…hahaha anyway i lik this

       
      • Fara Fisyah

        07/03/2011 at 1:31 pm

        sorry i like this…hahahah salah taip….sorryemmm lagi satu kite kena fokus ke depan…emmmm letak cite 2x tu yg palin tinggi…jangan arrr letak cite 2x tu yg paling bawah

         
  2. Athira Syafiqah Adanan

    04/09/2008 at 6:23 am

    Assalamualaikum,cikgu hari untuk UPSR semakin tiba.Saya berasa sungguh berdebar-debar untuk mendudukinya.Boleh tak cikgu bantu saya untuk mengatasi masalah saya ini?

     
  3. Farah Najihah Ithnin

    04/09/2008 at 6:26 am

    Assalamualaikum,cikgu saya rasa tak sabar untuk mengambil UPSR,tapi saya takut untuk mendudukinya.Boleh tak cikgu bantu say untuk mengatasi masalah saya ini?

     
  4. Syaza

    08/09/2008 at 3:03 pm

    saya bernama syaza bin suran,anak bongsu dari 6 beradik…saya anak yang paling bodoh dalam keluarga….kakak dan abg saya semua dah berkerja
    kakak 1-enggenieer
    kakak 2-enggenieer
    abang 1-akitek
    abang 2-Enggenieer Perisian Komputer di England
    abang 3-Falsafah matematik di US

    jadi saya minta bantuan encik dapat memberi cara bagaimana nak menghadapi UPSR…ibu saya sering menumpahkan air mata kerana saya mendapat keputusan yang tak cemerlang…tapi pada Pra-UPSR hari tu saya mendapat keputusan 4A1C…ibu saya merotan kerana ada C dlm ujian itu…sedangkan subjek lain saya dpt dengan cemerlang…subjek yang paling saya lemah adalah sains…boleh tak encik terangkan macam mana nak study smart…saya nak berjaya demi ibu kesayangan saya…kalau lah encik mulia orangnya berilah saya caru untuk belajaR DENGAN SEMPURNA….wabillah hitaufik wassalammualaikum warahmatullah hiwabahrokatuh…

     
  5. Arni

    08/09/2008 at 3:06 pm

    Encik yang amat mulia….bagilah murid diatas ini berjaya…sebah dan sedih saya membaca ceritanya diatas…dia seorang insan yang sangat mulia…walaupun ibunya sebegitu kejam tetapi dia tidak berputus asa demi ibu yang dia cinta…saya harap encik dabat membantu insan diatas itu…~

     
  6. ika

    19/06/2009 at 12:17 pm

    encik macam mana saya nak cemerlang dlam semua pelajaran. semasa saya periksa, pelajaran yang saya paling lemah sains macam mana saya nak mengatasi masalah itu?

     
  7. assyraf fahmy

    28/07/2009 at 4:48 am

    salam cikgu,sy rasa x sabar nak menghadapi UPSR.sy sekarang ni tengah study hard…..sy harap tips-tips yang cikgu bagi dapat bantu sy,terima kasih cikgu.

     
  8. nik adilah

    18/08/2009 at 11:47 am

    assalaimualaikum saya ucapkan..
    cikgu yang baik hati,saya ingin bertanya cara2 untuk menjawab soalng upsr dengan tenang?

     
  9. Nur Aini

    25/08/2009 at 1:57 pm

    assalamualaikum, encik… saya selalu mendapat 2 atau 3 A je… tp sye cube sedaye upaye utk blajar… tp ttp x dpt… sy lemah dlm bahse inggeris dan sains.. tolong la sy utk dptkn 5A.. klu 4A 1B pon ckp la…

     
  10. faris

    30/08/2009 at 5:23 am

    takut la nak upsr ni

     
  11. yasmin

    03/09/2009 at 5:44 am

    saya takut upsr sbb dah dekat

     
  12. seOrang Guru yr 6

    03/09/2009 at 8:44 am

    adik Syaza.. yg dikasihi… sebak plak saya baca citer u..
    kuatkan semangat d saat2 minggu last nie.. dan utk semua adik2 yg akan menduduki peperiksaan..byk bykkan berdoa.. doa di bulan ramadhan ni kan mustajab.. insyaAllah. minta Allah permudahkan tangan masa menjawab exam nanti. hati yg mantap mengingat segala ilmu yg uda di kumpulkan di dada….. mohon ke padaNya……….. insyaAllah usaha yg tidak kenal erti putus asa akan berbuahkan hasil…….. all d best.. to u all………………

     
  13. alang

    05/09/2009 at 10:25 am

    terima kasih encik

     
  14. ayi

    05/09/2009 at 10:44 am

    Terima kasih cikgu. Doakan kami berjaya dalam PMR.

     
  15. monteyl_gurlz

    07/09/2009 at 4:41 am

    ckgu,tmbh nilai sye dpt 2a3b………sye hrp wktu upsr nnti sye dpt 5a coz b sye 70 lbih ke ats………..doakan sye agr sye mmprolehi kjayaan 5a……..

     
  16. Aliyah

    11/10/2009 at 3:36 am

    salam,cikgu tlg lah saye…Saye x pernah dpt A dlm sme matepelajaran.skrg sye drjh lime thun dpn sye akan menghadapi UPSR………..

     
  17. Nur Athirah Irisha Binti Amar

    15/10/2009 at 10:04 am

    Saya berada dalam tahun 4,say harap anda boleh memberi sedikit ilmu.

     
  18. rebung

    07/11/2009 at 4:11 am

    kepada semua warga sk tembangau 1..selamat berjaya dalam hidup.buat tembangau bangga

     
  19. dania sarah gabriella

    18/11/2009 at 10:08 am

    hai korang!!!!aq lah girl yg plg popular sekali dalam dunia ini…syaza 2 mmg sdr dri dye 2 bodoh..dh lh dpt 4a1c jer..kesian,,,awk kena adw private teacher taw..bolehlah pandai mcm sye nea….hahahahaha…n for farah najihah n athirah syafiqah pula,you such a proud girl n idiot!!!!….dan arni 2 pulak..encik yang amat mulia…@#%^!…korang x pernah pergi holiday..aq dh pergi ke us,france,italy,japan,australia,qatar,dubai and 4 other countries.. n,many guys in uk,like me!!!!i am pinky girl!!!!

     
  20. faiz

    05/01/2010 at 7:29 am

    guru boleh ka saya meminta pertologan guru saya rasa.takut untuk menghadapi nya

     
  21. shafiqah

    09/01/2010 at 3:29 am

    tahun depan saya akan menghadapi peperiksaan, apa persediaan yang saya harus saya lakukan?

     
  22. JESSICA SHAYLA

    27/03/2010 at 11:16 am

    cikgu,saya rasa yaking akan mendapay 5A tapi amat takut .saya selalu menyoal diri saya soalan sebegini

    1.Apa yang akan berlaku kepada kamu jika tidak dapat 5A dalam peperiksaan itu
    2.Bagaimana saya akan rasa jika tak dapat 5A

    cikgu,soalan sebegini menakutkan saya.saya hendak belajar dengan bersungguh-sungguh tetapi masih saya masih akan takut sehingga mendapat 5A dan mencapai kejayaan yang hendak saya mencapai sekarang juga!

     
  23. nurul afiqah

    11/04/2010 at 3:03 am

    bagusnya persediaan UPSR ini,…harap saya dapat 5A!!!!!!!!!!

     
  24. intan

    17/06/2010 at 5:16 am

    mekom….ckgu,boleh tak ckgu bntu intn untk krts soalan bm 2?

     
  25. amu hinamori

    26/07/2010 at 7:44 am

    yoroshiku sensei……..i just too scared to take my upsr exam this year . but i try my best to get all A !i will make my family happy

     
  26. ikuto tsukiyomi

    26/07/2010 at 7:46 am

    yo sensei !i am amu hinamori bf.i am also scared too in dis exam just like amu .i do my best

     
  27. amu hinamori

    26/07/2010 at 7:48 am

    yoroshiku sensei…….i am too scared of my this year upsr exam…….but with minnah(everyone) support i have to believe in myself !i try my best ! GaMbAtEh MiNnAh – SaN !!!!!!!!!!!!!!!(good luck everyone !)

     
  28. afiqah

    29/07/2010 at 5:25 pm

    assalamualaikum,cikgu hari upsr dah nak tiba saya berasa takut untuk mendudukinya.saya ingin mendapat 5A dalam upsr untuk membanggakan ibu dan ayah saya.maklumlah saya berada dalam kelas yang ketiga daripada empat kelas.pada peperiksaan percubaan yang lepas saya mendapat 3B 2C.subjek yang saya paling lemah ialah sains dan b.m penulisan.jadi cikgu,saya minta bantuan cikgu untuk mengajar saya.

     
  29. icha

    30/07/2010 at 10:52 am

    saya mempunyai dua hari lagi untuk mengulang kaji…saya rasa tak sabar mahu menghadapi UPSR,tetapi..saya masih belum bersedia…tolong doakan saya supaya mendapat 5A dalam UPSR…

     
  30. ezma

    08/10/2010 at 9:29 am

    assalamualaikum,,,ismi ezam hayati..adrusu fi almadrasah tembangau..sy pelajar darjah enam sk tembangau 1 2010..sy berharap cikgu mendoakan saya mendapat 5a dalam upsr..syukrann…ilallikok…

     

Leave a Reply

 
